SEP ken je natuurlijk van onze vakinhoudelijk e-learning. We spijkeren je kennis bij in alle mogelijke functies van de lokale overheid. Zo kun jij professioneel en persoonlijk blijven groeien. Persoonlijke ontwikkeling vraagt echter ook om zogenaamde soft skills; zoals overtuigingskracht, prioriteiten stellen, politieke sensitiviteit of zelfinzicht. Bij SEP spreken we in dit verband van vaardigheden.
Elke functie vraagt weer om andere vaardigheden. In het contact met klanten is helder communiceren bijvoorbeeld belangrijker dan ondernemerschap. En voor een jurist is aandacht voor details doorgaans belangrijker dan visie. Dat wil overigens niet zeggen dat een KCC-medewerker geen ondernemend persoon hoeft te zijn, of dat een jurist geen visie heeft.
Vaardigheden gaan samen met je persoonlijkheid. Sommige dingen gaan je nu eenmaal gemakkelijker af dan andere. Ben jij bijvoorbeeld een geboren verkoper? Of was je in de wieg misschien al een echte onderzoeker?
Voor werkgevers is het natuurlijk interessant om de vaardigheden waarin iemand van nature goed is (ook wel talenten) te kunnen matchen met een functie. Een uitstekend netwerker zet je waarschijnlijk liever in bij marketing dan bij archiefbeheer. Omgekeerd kun je ook vanuit de eisen van een functie of een team redeneren. Je gaat dan actief op zoek naar personeel dat over vaardigheden beschikt die jij op de afdeling nog mist.
Het is dan wel belangrijk dat je overzicht hebt: wat willen we, wat hebben we al en wat missen we nog? En daar kan SEP je bij helpen.