Thuiswerk en -leertips van de SEP redactie - SEP
126644
post-template-default,single,single-post,postid-126644,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-12.1.1582105462,qode-theme-ver-12.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Thuiswerk en -leertips van de SEP redactie

Inmiddels zitten we met z’n allen al meer dan een jaar thuis. Een jaar waarin de digitalisering in een stroomversnelling kwam, e-learning een steeds vanzelfsprekender vorm van leren werd en thuiswerken het nieuwe normaal. Thuiswerken en leren heeft voordelen, maar het kan ook een uitdaging zijn. We geven je graag een aantal tips van onze redactie.

  • Wissel zitten af met staan. De afwisseling zorgt ervoor dat je productiever bent én je leeft er ook nog eens langer door, zo blijkt uit onderzoek (AD, 2020). Daarnaast is het ook goed voor je doorbloeding, omdat je niet de hele dag in dezelfde houding zit. Als je staand een e-learningmodule doorloopt heb je toch al gauw 25 minuten statijd te pakken!

 

  • Videobel met een collega tijdens het werk of het doorlopen van een module. Videobellen hoeft niet gelijk te staan aan continu een gesprek voeren. Je kan ook videobellen en allebei rustig je taken uitvoeren. Net als op kantoor eigenlijk! Door dit te doen blijf je makkelijker in contact met je collega’s, zie je ze en is de drempel om even iets te vragen of te bespreken lager. Wij SEP’pers doen dit regelmatig! Ook hebben we bij SEP afgesproken dat als we iets moeten bespreken, we de voorkeur geven aan videobellen. Toch net iets persoonlijker en fijner dan bellen.

 

  • Ga vier uur nadat je een e-learning hebt gedaan een half uurtje sporten. Onderzoekers van het Donders Institute tonen namelijk aan dat dit een positief effect heeft op het opslaan van kennis (Radboud Universiteit, 2016).

 

  • Een open deur, maar toch: neem pauze. Door het nemen van pauzes ben je productiever en minder moe aan het einde van de dag. Je brein heeft dan ook even tijd om informatie te verwerken. Pauzes zorgen ervoor dat je hersenen beter functioneren (Universiteit van Amsterdam, 2021). Daarnaast is het goed om even van het scherm weg te zijn. Dus gooi een was in de wasmachine, maak een lekker kopje koffie of loop even rond.

 

  • Beoefen Mindfulness. Thuiswerken kan een aanslag zijn op je mentale gezondheid. Mindfulness kan hierbij helpen en stress verminderen. Nog nooit mindfulness gedaan, wil je meer weten over de achtergrond of heb je behoefte aan tips voor het beoefenen? In e-learning Mindfulness lees je er meer over!

 

  • Start de dag zoals je zou doen als je naar kantoor gaat en bedenk een ritueel om de dag af te sluiten, zodat je niet continu in een werkmodus blijft. Trek bijvoorbeeld aan het einde van de dag een fijne, comfortabele outfit aan of loop een blokje om.

Bronnen:

  1. E-learning Mindfulness SEP, vraag hier een demo aan.
  2. E-learning Beelschermwerk SEP, vraag demo hier aan.
  3. AD (2020). Wil je vaker staand werken? Koppel het aan een taak. https://www.ad.nl/werk/wil-je-vaker-staand-werken-koppel-het-aan-een-taak~a0bc4757/
  4. Radboud Universiteit (2016). Geheugensteuntje: Vier uur ná het leren sporten. https://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/vm/donders/2016/fysieke-inspanning-helpt-opslaan-kennis
  5. Universiteit van Amsterdam (2021). Hoe kan je geconcentreerd studeren. https://student.uva.nl/binaries/content/assets/studentensites/uva-studentensite/nl/a-z/succesvol-studeren/02-hoe-kan-je-geconcentreerd-studeren.pdf